بلاگ

معرفی انواع بالابرهای صنعتی

معرفی انواع بالابرهای صنعتی

در یک سایت ساختمانی یا صنعتی، داشتن بالابر مناسب ضروری است. دو مورد از رایج‌ترین گزینه‌های موجود آسانسور و بالابر‌های صنعتی هستند. در حالی که این دستگاه‌های ضروری در نگاه اول شبیه هم هستند، با این حال تفاوت‌های بسیار مهمی دارند.

در ادامه با آسانسور و بالابرهای صنعتی بیشتر آشنا خواهیم شد.

معرفی بالابرهای صنعتی

بالابرهای صنعتی انواع مختلفی دارد و معمولا به تجهیزاتی گفته می‌شود که کاربرد صنعتی دارند و بصورت اختصاصی با ویژگی‌های خاص طراحی شده‌اند

محبوبیت بالابرهای صنعتی به دلیل طراحی قوی و قابل اعتماد بودن آنها است. بالابرهای صنعتی مسافران و مواد مختلف را به مناطق مرتفع حساس در سایت‌های صنعتی منتقل می‌کنند و نیاز به بالا رفتن از پله را از بین می‌برند که باعث افزایش ایمنی و بهره‌وری می‌شوند.

انواع مختلفی از بالابرهای صنعتی وجود دارد که هر کدام برای یک کاربری خاص طراحی شده‌اند. برخی از انواع رایج‌تر آنها عبارتند از:

آسانسور‌های باری: این بالابر برای حمل مواد و محصولات از یک سطح به سطح دیگر استفاده می‌شود. آسانسور‌های باربری می‌توانند سکویی یا دارای کابین باشند.

آسانسور پرسنل: این نوع بالابر برای جابجایی افراد در ارتفاعات مختلف استفاده می‌شود. بالابر‌های پرسنلی می‌توانند به شکل سکو یا قفسی باشند.

لیفتراک: این بالابر برای حمل بار‌های سنگین در کاربرد‌های صنعتی استفاده می‌شوند. لیفتراک‌ها می‌توانند برقی، گازی یا گازوئیلی باشند.

بالابر قیچی: این نوع بالابر صنعتی برای بلند کردن بار‌های سنگین در کارگاه‌ها یا کارخانجات استفاده می‌شود. بالابر‌های قیچی به این دلیل محبوب هستند که استفاده از آن‌ها آسان است و بسیار متنوع هستند، اما محدودیت ارتفاع دارند.

بالابر‌های هیدرولیک: از این بالابر برای حمل بار‌های سنگین در ارتفاعات مختلف استفاده می‌شود. بالابر‌های هیدرولیک از سیستم پمپ هیدرولیک برای بالا بردن بار استفاده می‌کنند.

انواع بالابرهای صنعتی

تفاوت بالابر صنعتی و ساختمانی

با اینکه هر دو تقریبا یک کاربری دارند، اما تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه به طور مختصر درباره آن توضیح خواهیم داد.

آسانسور‌های صنعتی

آسانسور‌های صنعتی که به آن بالابر صنعتی هم می‌گویند، روشی مطمئن برای حمل و نقل کارگران، تجهیزات و مواد سنگین در سایت‌های ساخت و ساز و کارخانه‌های بزرگ هستند. این دستگاه برای حمل و نقل عمومی نیستند!

آسانسورهای صنعتی معمولا اتوماتیک هستند و هیچ اپراتوری در کابین وجود ندارد. آسانسور‌های صنعتی بسته به نوع ساخت و مدل طراحی شده می‌توانند افراد و بارها را به ارتفاعات کم، متوسط ​​و بلند حمل کنند. از ویژگی‌های آسانسور‌های صنعتی می‌توان به مکانیسم‌های ایمنی بسیار خاص آن اشاره کرد. از این موارد می‌توان به سیستم‌های ضد انفجار، ضد سقوط، فرود اضظراری و… اشاره کرد. همچنین این آسانسورهای در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و محیطی مقاوم هستند.

برخی از بالابرهای صنعتی با توجه با کاربری آن، در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سایر مواد خطرناک مقاوم هستند و بصورت خاص برای این نوع کاربری طراحی شده‌اند. آسانسور‌های صنعتی طوری طراحی می‌شوند که یک عمر کار کنند!

آسانسور‌های صنعتی از انواع سیستم‌های محرک مانند هیدرولیک یا کششی استفاده می‌کنند.

قطعات و مواد بکار رفته در این نوع آسانسورها بسیار با کیفیت هستند و همین موضوع باعث بالا رفتن کارایی آنها شده است.

بالابرهای ساختمانی

بالابر‌های ساختمانی که به آنها بالابر کارگاهی هم گفته می‌شود، اغلب یک کابین به شکل قفس هستند که تجهیزات و مواد را به صورت عمودی در محل حمل می‌کنند. بالابر در پروژه‌های ساختمانی یا کارگاه‌ها بسیار پرکاربرد است. دو نوع اصلی از این نوع بالابرها وجود دارد:

باربرها تجهیزاتی مانند ابزارآلات و مصالح را که برای حمل با دست خیلی سنگین هستند، بالا و پایین می‌برند، اما پرسنل را حمل نمی‌کنند! این نوع بالابرهای ساختمانی معمولا فقط در پروژه‌های کم ارتفاع استفاده می‌شوند.

بالابر‌های پرسنلی کاربردی دوگانه دارد که هم انسان و هم تجهیزات را بالا و پایین می‌برد. مشابه بالابرهای صنعتی، بالابر‌های پرسنل هم بسیاری از مکانیسم‌های ایمنی را برای محافظت از خدمه در خود دارند. این ویژگی‌ها ایمنی شامل مکانیسم‌هایی است که از سقوط آزاد و نقص در عملکرد تجهیزات بالابر جلوگیری می‌کند.

مزایای استفاده از بالابرهای صنعتی

اگر تصمیم دارید یک آسانسور صنعتی در کارخانه یا سایت ساخت و یاز خود نصب کنید، بهتر است با مزایا و معایب آن آشنا باشید.

بهره وری بالا

آسانسور‌های صنعتی از تکنولوژی کشش یا قفسه و پینیون استفاده می‌کنند که امکان حمل سریع و ساده بار‌های سنگین را فراهم می‌کند.

وقتی پرسنل و بار سریعتر به مقصد می‌رسند، زمان صرف شده برای بالا رفتن از پله‌ها یا داربست کاهش پیدا می‌کند. آسانسور‌های صنعتی می‌توانند به میزان قابل توجهی بهره‌وری را در تأسیسات صنعتی برای کار‌های تعمیر و نگهداری و عملیاتی افزایش دهند.

ایمنی بسیار بالا

استفاده از آسانسور‌های صنعتی به جای بالا رفتن از پله، خطر سقوط و آسیب را کاهش می‌دهد. آسانسور‌های صنعتی دارای طیف وسیعی از ویژگی‌های ایمنی هستند.

در صورتی که سرعت کابین آسانسور بیشتر از حد مجاز شود، درها قفل شود، سیستم حسگر اضافه بار را تشخیص دهد و…، مکانیسم ایمنی بکار خواهد افتاد تا ایمنی مسافران را افزایش دهد.

صرفه‌جویی در فضا

آسانسور‌های صنعتی دارای طیف وسیعی از گزینه‌های نصب است که به شما این امکان را می‌دهند آن را در هر فضایی نصب کنید.

فن‌آوری محرک این نوع آسانسور نیازی به ماشین آلات مجزا یا شفت آسانسور ندارد و می‌توان آن را در برابر هر سازه‌ای به صورت عمودی، شیب دار و یا در برابر سطوح منحنی نصب کرد.

صرفه‌جویی در هزینه

جابجایی دستی بار در فواصل طولانی می‌تواند بهره وری کارخانه یا محیط کارگاه را کم کند و در عین حال هزینه‌های نیروی کار را افزایش دهد.

بالابرهای صنعتی جدید و مدرن می‌توانند به کاهش این هزینه‌ها و افزایش سودآوری برای شما مفید باشند. همچنین این روش حمل و نقل برای کالا‌ها و تجهیزات ایمن‌تر است که به کاهش آسیب‌ها و افزایش طول عمر محصولات شما کمک می‌کند.

استفاده راحت

سرعت و ایمنی آسانسور صنعتی، آن را به سیستمی مناسب برای حمل و نقل کالا تبدیل می‌کند و به پرسنل اجازه می‌دهد مواد را به راحتی بین سطوح مختلف جابجا کنند.

کاهش خطر و صدمات احتمالی

حتی کارگران باتجربه هم ممکن است برای حمل کالا بین بخش‌ها و تاسیسات به صورت دستی مشکل داشته باشند و این می‌تواند منجر به بروز حوادث و صدمات جبران‌ناپذیری شود.

پرسنل با فعالیت فیزیکی که انجام می‌دهند به مرور خسته می‌شوند و ممکن است در برابر لغزش و سقوط از پله آسیب‌پذیر شوند. یک آسانسور صنعتی می‌تواند این خطرات را کاهش دهد.

نصب بالابرهای صنعتی در سایت ساختمانی یا کارخانه شما می‌تواند باعث کاهش تصادفات شود و در عین حال بهره وری و سودآوری را افزایش دهد.

باربر صنعتی

بهترین شرکت نصب بالابرهای صنعتی

اوج پیمای افق با دو دهه سابقه فعالیت در صنعت آسانسور کشور، یکی از بهترین شرکت های نصب بالابرهای صنعتی در ایران است. ما با بررسی دقیق میدانی و آنالیز نیازهای شما، بهترین طراحی را انجام می‌دهیم تا یک بالابر صنعتی با کیفیت برایتان نصب کنیم.

شما می‌توانید با کارشناسان شرکت اوج پیمای افق تماس بگیرید تا با ارائه مشاوره رایگان، بهترین گزینه‌ها را به شما معرفی کنند. همچنین می‌توانید جهت استعلام قیمت بالابرهای صنعتی اوج پیمای افق با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول درباره بالابرهای صنعتی

آیا بالابرهای صنعتی ایمن هستند؟

آسانسور‌های صنعتی و بالابر‌های پرسنل هر دو دارای مکانیسم‌های ایمنی قوی هستند، با این حال بالابرهایی که فقط برای حمل بار استفاده می‌شوند ممکن است مکانیسم‌های کمتری داشته باشند. آسانسورهای صنعتی به دلیل اتوماتیک بودن، دارای ایمنی بیشتری نسبت به بالابر‌های کارگاهی هستند. علاوه بر این، آسانسور‌های صنعتی در برابر شرایط آب و هوایی شدید و محیطی مقاوم‌تر است، در حالی که بالابر‌های کارگاهی ممکن است این قابلیت را نداشته باشند.

کاربری بالابرهای صنعتی چیست؟

آسانسور و بالابرهای صنعتی افراد، ابزار، تجهیزات و مواد را حمل می‌کنند، در حالی که بالابرهای باری فقط محموله‌های غیر زنده را حمل می‌کنند.

عمر آسانسور صنعتی چقدر است؟

آسانسور‌های صنعتی عمر بسیار بالاتری نسبت به بالابر‌های معمولی دارند. این نوع بالابرها در محیط‌هایی مانند ساختمان‌های بلند، معادن، سکو‌های نفت و گاز، نیروگاه‌ها و غیره قابل نصب هستند، اما بالابر‌های معمولی ممکن است فقط در طول مدت یک پروژه ساختمانی نصب شوند و سپس جمع شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *