بلاگ

آهن کشی آسانسور

آهن کشی آسانسور

آهن کشی آسانسور یکی از کارهای حساس در ساختمان می باشد که در واقع جزو یکی از اجزای سازه ی ساختمان محسوب می شود. آهن کشی از آن جا که شاسی آسانسور است می بایست به صورت کاملا شاقول و از هر جهت گونیا باشد.

اگر آهن کشی آسانسور ناشاقولی داشته باشد، به هر اندازه که ناشاقول است به همان اندازه از ابعاد و اندازه کوچک می شود، چه بسا که این ناشاقولی در یک طبقه باشد، در تمام ارتفاع چاهک آسانسور تاثیر گذاشته و به اندازه ناشاقول بودن از ابعاد آسانسور کم خواهد شد.

نکته مهم در آهن کشی، نوع اجرا و موقعیت آهن کشی نسبت به لابی ساختمان می باشد که باید به نحوی اجرا شود که در پایان ساختمان و بعد از نازک کاری درب آسانسور نسبت به لابی یا پاگرد ساختمان کاملا گونیا باشد تا زیبایی لابی و پاگرد را تامین کند. اجرای تمام مراحل و شرایط فوق، الزاما بدست مجریان با تجربه و خبره در زمینه آهن کشی آسانسور امکان پذیر است.

اوج پیمای افق با داشتن با تجربه ترین نصاب ها و مجریان آهن کشی آسانسور، توانسته است تمامی مراحل را براحتی در ساختمان های کوتاه و بلند و حتی در برج های بلند مرتبه با کمترین خطای ناشاقولی اجرا کند و رزومه بسیار مناسبی را در این زمینه داشته باشد.

یکی از نمونه کارهای خوب ما برای مرحله آهن کشی، انجام آهن کشی آسانسور در برج های بیش از 160 متر ارتفاع است که با تکنیک های خاصی اجرا شده و بالاترین کیفیت و دقت را داشته و با کمترین انحراف اجرا شده است.

اوج پیمای افق با کادر و اکیپی مجرب و متخصص، آماده اجرای تمامی مراحل آسانسور های کششی، هیدرولیک، پک و … از جمله آهن کشی، ریل گذاری، نصب درب، کابین و مکانیک، راه اندازی و … می باشد و تمام تلاش خود را خواهد کرد که امور را در سریع ترین زمان ممکن و دقیق ترین حالت تحویل دهد.

آهن کشی آسانسور و اصول اولیه

عبارت است از اجرای سازه و ساختار در چاه آسانسور که تمام بارهای آسانسور به آن وارد میشود و محل اتصال ریل های آسانسور میباشد. بطور کلی شامل ستونها (که در چهار کنج چاه قرار می‎گیرد معمولا نبشی 10) ، کلاف‎بندی (که با فاصله‎های متناسب از هم در طرفین چاه بجز ورودی در سر چاه اجرا می شود (معمولا ناودانی8). کلاف آخر که برای سقف چاه آسانسور می باشد.

در ساختمان های فلزی

گاهی اوقات در ساختمان‎های اسکلت فلزی در صورت وجود ستون ساختمان در کنج چاه آسانسور می توان از آن به عنوان یکی از ستون‎های مورد نیاز آسانسور استفاده کرد. همچنین از حلقه کلاف‎بندی در طبقات ساختمان هم به عنوان یکی از کلاف‎های اسکلت آسانسور استفاده کرد. در این ساختمان‎ها دستک گرفتن (پل گرفتن) از ساختمان برای آهن‎کشی آسانسور راحت‎تر میباشد.

در ساختمان‎های بتنی

اولین نکته برای اجرای آهن‎کشی آسانسور در ساختمان‎های بتنی محل قرار گرفتن پلیت‎ها از طرف کارفرما می‎باشد، کارفرما می‌بایست هنگام بتون‎ریزی سقفها محل قرار‎گیری پلیت‎ها را که مختص اتصال ستونها به طبقات است، تعبیه نماید. عموما قرارگیری پلیت‎ها بهتر است به جای حالت سپری، روی سقف و چهار گوشه چاه آسانسور نصب گردد چرا که در این حالت به خوبی وزن وارده از ستون را تحمل می‎نماید. پس کارفرما هنگام بتون ریزی سقفها می‎بایست جهت جلوگیری از دوباره‎کاری‎ها و هدر رفتن هزینه‎ها با یک شرکت آسانسوری در این مورد مشورت نماید.

بنایراین لازم است به منظور دستک گرفتن (پل گرفتن) از ساختمان به اسکلت آسانسور‎، در چهار کنج چاه در هر طبقه پلیت‎هایی کار گذاشته باشند( این صفحه پلیت ها موقع اجرای آرماتور ساختمان تعبیه میشود)، در غیر اینصورت صفحه پلیت در چهار کنج چاه بلت شود . در چاه‎هایی که دیوار برشی اجرا شده (دیوارها بتنی باشند) میتوان بجای انجام آهن‎کشی، پلیت‎هایی را در محل اتصال براکت‌های ریل آسانسور و با فاصله تعریف شده، بلت کرد تا بعدٱ بتوان براکتها را به آن جوش داد.

آهن کشی یا استراکچر (سازه) آسانسور یا شاسی کشی

وظیفه استراکچر تحمل نیروهای وارده از طرف آسانسور می باشد.نیروهای وارده در حالت کلی به دو گروه نیروهای استاتیکی و نیروهای دینامیکی تقسیم بندی می شوند.

آهن کشی آسانسور می بایست توسط مجری ذیصلاح مطابق با نقشه های مصوب تهیه شده توسط طراح ذیصلاح اجرا گردد.

کیفیت آهن کشی رابطه مستقیمی با کاهش لرزش ها دارد.

نقشه آهن کشی

اگر نصب آسانسور بر اساس طراحی انجام شود، در آغاز پروژه، نتیجه کاملا قابل تصور می باشد و مراحل کار از قبل مشخص می باشد. در این روش، طراح از قبل محدودیتها را شناسایی کرده و راه حل آنها را از قبل پیش بینی کرده است. مثلا در مواردی شاید با انتخاب ستونی با مقطع کوچکتر بجای ستونی با مقطع بزرگتر، در ستون های استراکچر امکان نصب درب عریض تر را فراهم کرد.

آهن کشی و قرار دادن آهن آلات در ساختمان مثل درب طبقات، کلاف ها، ستون ها، پشت بند ریل ها و … آنها را با ضد زنگ مات برای جلوگیری از زنگ زدگی رنگ می کنند .

برای آهن کشی آسانسور از نبشی، تیرآهن و ناودانی استفاده می شود .

آهن کشی آسانسور

مراحل آهن کشی آسانسور:

نقشه آهن کشی

شاقول ریزی آسانسور

معین کردن محل قرار گیری صفحه پلیت ها

تعیین خط مبنای آهن کشی ( خط تراز )

کلاف بندی

آهنکشی چاه آسانسور باید چگونه باشد؟

به خاطر داشته باشید قبل از نصب ریل های آسانسور باید توسط یک پارچه آغشته به روغن ریل را تمیز کنید و هر گونه زنگ زدگی و گرد و خاک را پاک کنید. طول آهنکشی شما هرگز نباید از ارتفاع چاه آسانسور بیشتر باشد. در انتقال ریل به درون چاه باید مراقب باشید که لبه های ریل به دیواره چاه برخورد نکند. ریل ها توسط لقمه ها به براکت ها محکم می شوند.

کاری که براکت ها انجام می دهند این است که ضریب اطمینان نگه داری ریل ها را بالاتر می برند و باعث می شوند تا حرکت آسانسور نرم باشد. قبل از اینکه ریل ها را به داخل چاه آسانسور منتقل کنید هر یک از آن ها را بازرسی کنید زیرا ممکن است ریل ها دارای پیچیدگی، تابیدگی و ضربه خوردگی باشند و در صورت تاب داشتن یا ایراد داشتن می بایست به کارخانه سازنده برگردانده شود. کیفیت نصب ریل آسانسور ارتباط مستقیمی به سرعت کابین درون چاه دارد و هر چقدر که سرعت آسانسور بیشتر باشد نیازمند آن است تا دقت بیشتر وخطای کمتری در ریل گذاری آسانسور ها باشد.

بطور مثال خطای ۲ میلی متر در سرعت ۰٫۶ متر بر ثانیه قابل چشم پوشی است اما در سرعت ۱ متر بر ثانیه یا بالاتر از آن برای مسافران بطور مشهود قابل حس کردن و نگران کننده است. این مورد برای آن دسته از افراد که می دانند ریل آسانسور چیست به وضوح قابل فهم است.

آموزش نحوه نصب ریل آسانسور کششی بر روی هم

برای آنکه حرکت کابین نرم وبدون ارتعاش و به دور از ضربه و صدا باشد، در ابتدا باید ریل ها را خیلی دقیق شاقول و گونیا زد و اندازه دهانه ریل ها نسبت به همدیگر کاملا دقیق باشد. حداکثر مقدار انحراف مجاز ریل ها به نسبت هم باید کمتر از یک میلیمتر باشد. رأس هر یک از شاخه ریل ها دارای فاق و زبانه است و طریقه اتصال هر ریل با ریل بعدی اینطور می باشد که فاق یا زبانه ریل اول باید به داخل فاق یا زبانه ریل دوم برود. در اصطلاح عامیانه تر به این برآمدگی و تورفتگی رأس ریل ها نری و مادگی نیز می گویند.

همیشه پیش از سوار کردن یک ریل روی ریل دیگر رأس ها را با فرچه فلزی تمیز می کنند و یا اگر خوردگی و تو رفتگی وجود داشته باشد آن را با سوهان کاری صاف و یک دست می کنند .

بعد از این که آهن آلات نصب شدند، باید سریعا از ضد زنگ استفاده کرد.

باید این را در نظر گرفت که در رابطه با بارهای وارده بر اسکلت چاه آسانسور، با در نظر داشتن شرایط چاه در وضعیت عادی، به غیر از نیروی حاصل از ریل ها، بقیه وزن تجهیزات بر دال بتنی که سطح زیر موتور می باشد، اعمال می شود.

اگر کارفرما در محکم سازی و مسلح کردن دال بتنی دقت کافی به خرج ندهد، شرکت ارائه دهنده خدمات باید در هنگام اجرای مکانیک آسانسور، بار استاتیکی آن را روی کلاف آهن دال اعمال کند، به این شکل که دو تیر آهن 16 با ابعاد معادل عرض یا عمق چاه فراهم شده و دو سر کلاف تیر آهن دال به این دو تیر آهن متصل می شود. شاسی موتور روی این دو جای خواهد گرفت. به این شکل، بار اسکلت آسانسور روی کلاف تیر آهن دال و کل شاسی کشی اعمال می شود و هیچ وزنی به دال بتنی تحمیل نخواهد شد.

در شاسی کشی، چهار ستون داریم، پس به میزان چهار برابر عددی که از محاسبه به دست می آید، آهن لازم خواهد بود.با توجه به محاسبه انجام شده فاصله کلاف ها، مقدار آهن مورد استفاده برای آن ها نیز تعیین می گردد.مثلا فرض کنید فاصله کلاف ها بر اساس محاسبه 180 سانتی متر است. بنابراین، ارتفاع یک ستون را باید بر 180 بخش کرد تا تعداد کلاف ها به دست بیاید. محیط چاه هم اندازه یک کلاف را مشخص می کند.

اندازه یک کلاف را در تعداد کل کلاف ها ضرب می کنیم تا مقدار آهن مورد استفاده برای کلاف ها مشخص شود.

برای آسانسورهایی که چهار تا هشت بار توقف دارند، معمولا نبشی 10 برای ستون های شاسی کشی و ناودانی 8 برای کلاف های شاسی کشی به کار می رود، اما فاصله کلاف ها به استانداردی بستگی دارد که مشخص می سازد ماکسیمم فاصله دو براکت در یک ریل چقدر می باشد.

بیش تر پیمانکارها برای آسانسورهای معمولی طبق کلیشه ها عمل می کنند، اما برای آسانسورهای خاص و دارای توقف زیاد باید دقت داشت که این کلیشه ها به کار نمی آیند و محاسبات شاسی کشی باید بر اساس دیتاشیت انجام شود.

ارتفاع کف سکوی دال بتنی تا سقف موتورخانه مربوط به آسانسور، دست کم 180 سانتی متر می باشد. در بهترین حالت، این اندازه را 200 سانتی متر در نظر می گیرند.

آهن کشی آسانسور توسط اوج پیمای افق با سریعترین زمان ممکن و با کیفیت و تجربه و تخصص بالا انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *