بلاگ

اگر در زمان زلزله در آسانسور بودیم، چیکار کنیم؟

همه ما مطمئنا ترس این را داریم که هنگام وقوع زلزله در آسانسور باشیم. این ترس کاملاً درست و منطقی است، چرا که در خبر های مختلف به ویژه در زلزله اخیر ترکیه نیز شنیده ایم که افراد به خاطر گیر کردن در آسانسور هنگام وقوع زلزله جان خود را از دست داده اند یا در آن حبس شده و آسیب های شدیدی دیده اند. ایران نیز یکی از کشورهای زلزله خیز می باشد، به طوری که یکی از سهمگین ترین زلزله های تاریخ بشر، در شهر بم کرمان اتفاق افتاده است. رخدادی که شاید بسیاری از ما آن را به خوبی به یاد بیاوریم. در نتیجه بسیاری از افراد این سوال را از خود می پرسند که هنگام زلزله اگر در آسانسور گیر افتادیم چه کنیم؟ با یکی دیگر از مجموعه مقالات آسانسور ۲۴ همراه باشید تا به طور تفصیلی به باید و نبایدهای استفاده از آسانسور در زلزله بپردازیم.

باید ها و نباید های حضور در آسانسور هنگام وقوع زلزله
قبل از پاسخ به سوال «اگر در زمان وقوع زلزله در آسانسور بودیم، چه کار کنیم»، باید به اهمیت پاسخ به این سوال بپردازیم. همانطور که می دانید و بارها شنیده اید، زلزله یک حادثه غیر قابل پیش بینی و ناگهانی است. به طوری که ممکن است، هنگامی که شما شب در رختخواب گرم و نرم خود در حال استراحت هستید، بدون هیچ اعلام قبلی و در کسری از ثانیه اتفاق بیفتد. در نتیجه در هر لحظه و هر ثانیه باید انتظار زلزله را داشته باشیم. به همین خاطر ممکن است، شما در آسانسور باشید و زلزله رخ دهد. در نتیجه بایستی به این سوال مهم پاسخی درست و دقیق دهیم.

به علاوه گیر کردن در آسانسور و حبس شدن در آن حتی در شرایط عادی نیز ترسناک است. چرا که شما بین هوا و زمین در یک کابین آسانسور کوچک و با اکسیژن محدود حبس می شوید. حال اگر شرایط اضطراری زلزله را به این مسئله اضافه کنیم، وضعیت وخیم تر می شود. همین مسئله به اهمیت پاسخ به سوال فوق الذکر می افزاید

گیر کردن در آسانسور، خطرناک یا ایمن؟
یکی دیگر از متداول ترین سوالاتی که پرسیده می شود، این است که آیا گیر کردن در آسانسور هنگام وقوع زلزله خطرناک است یا خیر؟ به طور کلی باید بگوییم در گذشته گیر کردن در آسانسور به هنگام وقوع زلزله، بسیار خطرناک بود. چرا که آسانسور ها از سنسورهای توقف کننده، بهره مند نبودند. در نتیجه با کوچکترین لرزشی، سیم و کابل های نگهدارنده آسانسور پاره می شد، کابین آن به طرز وحشتناکی به کف زمین برخورد می کرد و مسافرین آسیب می دیدند. با این حال امروزه شرایط بهتر شده است. در واقع بسیاری از شرکت ها و متخصصین با انجام مراحل ایمن سازی آسانسور، آسیب های ناشی از وقوع زلزله را کمتر کرده اند. به طوری که امروزه بسیاری از آسانسور ها از سیستم توقف در شرایط اضطراری برخوردار هستند.

این مسئله احتمال آسیب دیدن استفاده کنندگان از آسانسور را کمتر می کند، با این حال هنوز این احتمال صفر نیست. چرا که ممکن است دیواره های کناری آسانسور فرو ریخته و شما را به مدت نامعلومی در این کابین بدون اکسیژن، حبس کند. به همین خاطر بسیاری از متخصصین، بودن در آسانسور به هنگام وقوع زلزله را بسیار خطرناک تلقی می کنند اما چاره چیست؟

اگر هنگام زلزله در آسانسور حضور داشتیم، چیکار کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *